More

    Όταν οι ταινίες περνάνε τοξικά πρότυπα ως φυσιολογικά

    ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ Η ΜΑΡΙΑ ΖΩΓΡΑΦΟΥ

    Το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων τον ελεύθερό του χρόνο τον περνάει βλέποντας σειρές ή ταινίες. Είναι γνωστό πως στις ταινίες χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό το στοιχείο της υπερβολής, κυρίως στις παραγωγές του Hollywood. Αυτές, λοιπόν, οι ταινίες και οι σειρές διαμόρφωσαν σε πολύ μεγάλο βαθμό, το πως βλέπουμε τα πράγματα σε ορισμένες καταστάσεις, που δεν συμβαδίζουν με την πραγματικότητα.

    Η απενεχοποίηση της βλαβερής συμπεριφοράς στο όνομα της καλής εμφάνισης

    Πόσες φορές έχουμε δει την ιστορία του κακού αγοριού που ερωτεύεται το καλό κορίτσι; Πρόκειται για έναν τύπο που φαίνεται ψυχρό, απόμακρο και αδιαφορεί για τους κανόνες της κοινωνίας. Φέρεται και μιλάει άσχημα και ίσως να έχει οξύθυμη συμπεριφορά για το παραμικρό που τον ενοχλεί. Αν, όμως, όλα τα παραπάνω συνδυαστούν με ένα όμορφο πρόσωπο και ένα καλλίγραμμο σώμα, τα πάντα είναι λεπτομέρειες.

    Όσον αφορά την κοπέλα, πρόκειται για ένα συνεσταλμένο, ντροπαλό κορίτσι που δεν έχει ιδιαίτερες ερωτικές εμπειρίες, ακολουθεί τους κανόνες της κοινωνίας και εξαιτίας της άγνοιάς της μπλέκεται στα δίχτυα του κακού αγοριού. Η ιδέα του κακού αγοριού έχει απενοχοποιήσει αμέτρητες προβληματικές συμπεριφορές και τις έχει αναγάγει σε κάτι ιδεατό.

    Ένα τέτοιο παράδειγμα θα μπορούσε να είναι ο Hardin Scott από την ταινία “After” που μπορεί στην ταινία να μας φαίνεται πολύ γλυκό και ρομαντικό που θέλει να σπάσει στο ξύλο τον κάθε άνδρα που πλησιάζει την Tessa,γιατί την θέλει μόνο δική του. Στην πραγματικότητα όμως όλο αυτό δείχνει μια αρρωστημένη ζήλια.

    Επιπλέον, ο τρόπος που ζήτησε ο Noah στην Allie από την ταινία “The Notebook”, να βγούνε ραντεβού δε θεωρείται και τόσο ρομαντικός όσο φαίνεται. Πως θα αντιδρούσατε αν κάποιος, που στην αρχή δε θέλατε, ανέβαινε στη ρόδα του λούνα παρκ και έλεγε πως θα αυτοκτονήσει αν δε δεχτείτε να βγείτε ραντεβού; Προφανώς θα σας τρόμαζε.

    Οι καταχρήσεις και τα ψυχολογικά σε κάνουν cool

    Πάνω από τις μισές ταινίες των 90s (μην πω όλες) όταν ήθελαν να δείξουν πως μια γυναίκα ή ένας άνδρας είναι μοιραίος και σεξι το συνδύαζαν με το να κρατάει τσιγάρο. Αυτή η αντίληψη ισχύει μέχρι και σήμερα, καθώς μεγάλη μερίδα ανθρώπων (κυρίως αγοριών) όταν θέλουν να φανούν προχωρημένοι και αρρενωποί δημοσιεύουν μια φωτογραφία ή ένα βίντεο στα social media με ένα τσιγάρο στο στόμα. Στην ουσία μετέτρεψε μια συνήθεια που μπορεί να σκοτώσει σε κάτι φυσιολογικό. Παρόλα αυτά, την τελευταία δεκαετία έχω παρατηρήσει πως και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό πλέον δεν εμφανίζεται τσιγάρο τόσο συχνά.

    Ωστόσο, δεν είναι μόνο το τσιγάρο κατάχρηση. Υπάρχουν ταινίες που παρουσιάζουν τη χρήση ναρκωτικών ως κάτι ιδιαίτερο και πως μπορούν να σε κάνουν μυστήριο και ατρόμητο. Δεν υποστηρίζω πως δεν πρέπει να υπάρχουν ταινίες με τέτοια θέματα και πως πρέπει να δείχνουν μόνο χαρούμενα πράγματα. Η βασική χρυσή τομή είναι ανάμεσα στο να μπορείς να ξεχωρίσεις πότε κάτι σου παρουσιάζεται ως παράδειγμα προς αποφυγή και πότε σαν κάτι που αν το κάνεις θα είσαι καλύτερος από τους άλλους ανθρώπους.

    Όσον αφορά τα ψυχολογικά (άγχος, κατάθλιψη), υπάρχουν πλέον άπειρες σειρές και ταινίες που έχουν πείσει πως αυτοί  που έχουν ψυχολογικά είναι πιο ιδιαίτεροι και πιο ενδιαφέροντες από τους άλλους. Μία τέτοια σειρά είναι το 13 Reason Why που καταγράφει τους λόγους που μια έφηβη κοπέλα αυτοκτόνησε.

    Παρόλο που κανονικά, ο στόχος της σειράς ήταν να δείξει στο κοινό, ότι ακόμα και το πιο μικρό γεγονός μπορεί να επηρεάσει τη ζωή κάποιου, είτε θετικά, είτε αρνητικά και δεν πρέπει να αδιαφορούμε για κάποια σημάδια, έφερε τα αντίθετα αποτελέσματα. Κατάφερε να κάνει την πρωταγωνίστρια να φαίνεται πετυχημένη που συνέχισε να “ζει” μέσα από τις κασέτες που είχε ηχογραφήσει. Τον Απρίλιο του 2017 – ένα μήνα μετά την πρώτη προβολή της σειράς –παρατηρήθηκε ότι οι αυτοκτονίες αυξήθηκαν 28,9% σε ηλικίες 10 – 19 ετών.

    Δεν υπάρχει μονόπλευρος έρωτας

    Δεν έχει υποπέσει στην αντίληψή μου κάποια ερωτική ιστορία που να βασίζεται σε έναν μονόπλευρο έρωτα. Δηλαδή με το να είναι το ένα άτομο ερωτευμένο με κάποιο άλλο και αυτός να μην τον θέλει. Κι αν είναι έτσι στην αρχή, μετά δια μαγείας κάτι γίνεται και εκεί που δεν του έριχνε ούτε μια ματιά γεννιέται ο απόλυτος έρωτας. Δεν έχει σημασία αν ο βασικός χαρακτήρας ερωτεύτηκε τον/την κολλητό/ή του, τον/την σύντροφο φίλου/ης του, έναν πολύ μεγαλύτερο άνθρωπο ή έναν ανήλικο. Αυτός θα τα παρατήσει όλα, ίσως καταπατήσει και νόμους προκειμένου να είναι με το βασικό χαρακτήρα. Για αυτό και από μικροί πιστεύαμε, πως αν μας αρέσει κάποιος αυτός θα το καταλάβει από μόνος του και θα θέλει σαν τρελός να είναι μαζί μας.

    Το σεξ

    Από που να το πιάσω και από που να το αφήσω. Οι σκηνές σεξ στις αγαπημένες μας ταινίες και τηλεοπτικές σειρές μπορεί να είναι πολύ ατμοσφαιρικές και ενδιαφέρουσες σίγουρα όμως δεν μπορούν να θεωρηθούν ούτε κατά διάνοια ρεαλιστικές. Δεν υπάρχουν και πολλές σκηνές σεξ που ο πρωταγωνιστής σταματάει για λίγο τα προκαταρκτικά προκειμένου να φορέσει προφυλακτικό. Κάτι που στην πραγματική ζωή  είναι απολύτως απαραίτητο, όχι μόνο για αποφυγή εγκυμοσύνης, αλλά και για προστασία από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα.

    Κάποια άλλα ψέματα που δίδαξαν οι ερωτικές σκηνές είναι πως όταν κάνεις πρώτη φορά σεξ γίνεσαι καλύτερος και πολύ διαφορετικός άνθρωπος, όμως η σεξουαλική ζωή του καθενός δεν καθορίζει το χαρακτήρα του. Επίσης , ότι με την πρώτη φορά η πρωταγωνίστρια θα μείνει έγκυος – όχι ότι δεν υπάρχει πιθανότητα – αλλά εντάξει, η πρώτη φορά δε στιγμάτισε τόσο πολύ τόσες γυναίκες.

    Επιπλέον, το γεγονός ότι οι πρωταγωνιστές μπορούν να κάνουν σεξ σε οποιοδήποτε εξωτερικό σημείο, χωρίς να έχουν ούτε καν σαν ιδέα ότι μπορεί να τους πιάσει κάποιος – ή ακόμα και να απαγορεύεται, όπως στη βιβλιοθήκη – θεωρείται τουλάχιστον επιστημονική φαντασία. Όμως και η πιθανότητα να έχεις μαλλί και μακιγιάζ κομμωτηρίου μετά την πράξη φαντάζει επίσης απίθανη. 

    Τέλος, παρουσίασε πως το σεξ είναι τέλειο κάθε φορά. Στην πραγματική ζωή μέχρι να ανακαλύψεις το σωστό τρόπο ή το σωστό σύντροφο το σεξ μπορεί να είναι ακόμα και χάλια! Δηλαδή, καμία σχέση με αυτό που προβάλλεται στο Ημερολόγιο ή τον Τιτανικό.

    Τα λεφτά δεν είναι ποτέ πρόβλημα

    Σε καμία ταινία ή σειρά δε φαίνεται πως τα λεφτά είναι ιδιαίτερο πρόβλημα, ακόμα κι αν κάποιος χαρακτήρας είναι άνεργος ή κάνει μια περιστασιακή δουλειά. Θα έχει πάντα με κάποιο τρόπο λεφτά για να πάρει πράγματα αξίας ή για να πάει ένα μακρινό ταξίδι. Κάτι που δεν συμβαδίζει με την πραγματικότητα,διότι όταν κάποιος δεν έχει σταθερό εισόδημα σκέφτεται μέχρι και τα χρήματα που θα του φύγουν αν πάρει έναν καφέ πακέτο.

    Το Happy End

    Η νοοτροπία του Hollywood πως στο τέλος όλα θα πάνε καλά. Πως ότι κι αν γίνει, ακόμα και λάθος να έχεις κάνει, στο τέλος το κορίτσι/ αγόρι των ονείρων σου θα πέσει στην αγκαλιά σου και το ενδεχόμενο να σου κρατήσει θυμό είναι σπάνιο. Θα πάρεις την προαγωγή που σου αξίζει ακόμα κι αν δεν κάνεις κάτι ιδιαίτερο.

    Δυστυχώς, στην πραγματική ζωή τα πράγματα δεν έρχονται όπως τα θέλουμε και μπορεί να είμαστε σωστοί στη δουλειά μας αλλά μπορεί να μας διώξουν, γιατί ως γνωστόν υπάρχει πολύ “βρωμιά” στον εργασιακό χώρο. Επιπλέον, πολλές φορές το τέλος είναι καλό γιατί η ταινία σταματάει σε ένα συγκεκριμένο σημείο τη ζωή των πρωταγωνιστών. Δε γνωρίζουμε τι έγινε στη συνέχεια κι αν για παράδειγμα όντως έζησαν μια καλή ζωή ή προέκυψαν άλλα προβλήματα.

    spot_img

    Latest articles

    Related articles