ΦΟΝΙΣΣΑ (2023)
Είδος: Δράμα
Της Εύας Νάθενα
Με τις: Καρυοφυλλία Καραμπέτη, Μαρία Πρωτόπαππα και Πηνελόπη Τσιλίκα
Βαθμολογία:
️️️1/2
Υπόθεση:
Σε ένα νησί του 1900, η χήρα Χαδούλα, πολύτεκνη μάνα και γιαγιά, γίνεται βρεφοκτόνος κοριτσιών θέλοντας να τα σώσει από τη σκληρή μοίρα που τα περιμένει.
Κριτική:
Είναι νομίζω δεδομένο πως ο ελληνικός κινηματογράφος ανταπεξέρχεται καλύτερα (ίσως και αποκλειστικά) όταν καταπιάνεται είτε με εγκεκριμένα έργα μεγάλων καλλιτεχνών του παρελθόντος είτε όταν ασχολείται με τα “παλιά” (στις περισσότερες περιπτώσεις αυτές οι δύο κατηγορίες συμπίπτουν) .
Τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο την πρώτη ύλη αποτελεί συνήθως κάποιο προσφυγικό, πολεμικό ή μεταπολεμικό δράμα. Αυτό συμβαίνει αφενός γιατί αυτή είναι η ιστορία μας και οι καταβολές μας και αφετέρου γιατί το να κάνεις σινεμά ή τηλεόραση είδους απαιτεί ταλέντο και σε πολλές περιπτώσεις, χρήματα που δεν υπάρχουν.
Και αν 9 στις 10 φορές το αποτέλεσμα είναι “μια από τα ίδια” υπάρχουν και παραγωγές σαν την Φόνισσα ή την Ευτυχία (κοινό σημείο αναφοράς η εξαιρετική και στις δύο περιπτώσεις Καρυοφυλλιά Καραμπέτη) που ανεβάζουν το επίπεδο και είναι κάτι παραπάνω από “καλές για τα ελληνικά δεδομένα” ταινίες.
Στην Φόνισσα της Εύας Νάθενα, το βάρος πέφτει στις γυναίκες και οι άντρες υπάρχουν μονάχα σαν σκιές στο υπόβαθρο, μια άκρως εύστοχη σκηνοθετική προσέγγιση που λειτουργεί σε πολλά επίπεδα. Η πλοκή ακολουθεί σχεδόν αποκλειστικά την πρωταγωνίστρια και η Καραμπέτη όπως όλοι περιμέναμε, “κουβαλά” την ταινία στις πλάτες της με υποκριτική πειθώ που θυμίζει ηθοποιό του Hollywood (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι υστέρησε κάποιος/α από το υπόλοιπο καστ).
Η ταινία λειτουργεί σχεδόν σε όλα τα επίπεδα και ακόμη και αν κατά μια έννοια βαλτώνει στην αρχή της τρίτης πράξης, ξανά βρίσκει τα πατήματα της στο φινάλε και ολοκληρώνεται με συναισθηματικά ανατριχιαστικό τρόπο.
Πρόκειται για μια από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες των τελευταίων ετών που καλό θα ήταν να στηρίξουμε σαν κοινό, για να συνεχίσει να παράγεται εγχώριο προϊόν με κινηματογραφική αξία, γιατί μπορεί να μην συμβαίνει συχνά, αλλά όταν γίνεται είναι τουλάχιστον ελπιδοφόρο και αξιέπαινο.
βαθμολογία στο IMDb
77/100 Βασισμένη σε 60 Ψήφους